Monday, May 2, 2011

Kuih Kaswi


              Aku memang suka makan kuih kaswi. Tapi tak pernah cuba buat sendiri sebab memang tak pandai. Selama ini yang buat kuih kaswi setiap kali aku teringin nak makan adalah maktih.Pergh..maktih punya kuih kaswi memang terbaik..malahan sebenarnya terbaik dari kuih kaswi yang aku buat ini. Tapi bagi melepaskan kepingin nak makan memang boleh pakai la resepi ini. Cuma nak kena tepon maktih la rasanya nak minta resepi kuih kaswi.

Resepi dijumpai di blog CMG
Source Blog Rozan

Seperti biasa, aku memang buat half resepi, try and error ma..hehehe..tapi resepi yang bakal aku copy paste ini adalah resepi asal.

Bahan A:
450 ml air
350 g gula melaka, potong kecil2
240 g gula pasir
2 helai daun pandan, disimpul

Bahan B:
190 g tepung gandum*
120 g tepung ubi*
60 g tepung beras*(*disatukan dan diayak)
900 ml air
1 camca makan air kapur
2 camca makan air abu cang (boleh beli di kedai2 menjual bahan2 baking) ~ aku tak bubuh sebab takde
2 camca makan pewarna coklat

Bahan Lain:-)
Kelapa parut puith secukupnya
Sedikit garam

Cara membuatnya:
Masak semua bahan A hingga larut, tapis dan sejukkan. Ketepikan.
Satukan semua bahan B dan kacau dengan wisk hingga semua larut.
Satukan bahan A dan bahan B. Gaul rata.
Tapis adunan ke dalam loyang yang telah disapu dengan sedikit minyak.
Kukus 35 - 30 minit atas air mendidih, gunakan api sederhana.
Jika menggunakan bekas2 kecil, kukus 10 minit.
Biar sejuk sebelum dihidangkan bersama parutan kelapa putih yang telah digaul dengan sedikit garam.
Kukus kelapa 5 minit untuk lebih tahan lama.

It's yummy!!

No comments:

Post a Comment

Thank you for speaking it out loud!!