Wednesday, March 9, 2011

Moist Chocolate Cake






              Haip jangan tegur part yang terkelebet di tepi kek tu..itu seni tu.. biasalah kita kan tak perfect..hebat macam mana pon bersilat kat dapur...(errr hebat ke????) pasti sekali sekala terjerumus ke lembah fail..eh gagal..hehehe..anyway, walaupon presentation itu macam, tapi tak dinafikan moist is still moist.

              Ini adalah kek chocolate jenis kedua saya pernah cuba makan dan masak sendiri.Selalunya, ada satu resepi yang memang turun temurun bertahun-tahun kami guna. Masalah part nak adjust bahan-bahan cecair menyebabkan kekadang kek itu jadi moist, kadang kering kadang macam dodol. Tapi sesampai kat bumi texas ni, saya termakan kek chocolate akak ni, dan suami pon suka maka menyuruh saya membuatnya. Jadi beberapa hari lepas, saya pun buat lah..errr tak de la lama sangat, baru je hari Isnin yang lalu.

             Saya sebenarnya, lemah sikit nak buat kek ni, sebab sebiji kek, yang makan saya, suami dan Aisyah..Suami makan lah, tapi jarang-jarang, Aisyah makan juga tapi kuantiti mestilah sikit kan...alangkan baru 22 bulan. Adam haruslah tak masuk kompeni baru nak masuk 7 bulan. Jadi saya susah hati bila lah kek ni nak habis..hehehe..Jadi saya jugaklah yang amik makan..aduhai..ke laut lah diet I kan????huhuhuhu..

            Okeh, berbalik pada kek ni, resepinya di bawah yer..saya amik pada akak Linda.



Bahan-bahan:

Bahan A
8oz all purpose flour
12 oz castor sugar
1 1/2 tsp Nescafe granules
2 cups cocoa powder
2 tsp bicarbonate of soda
1 1/2 tsp baking powder

Bahan B
8 oz corn oil
8 oz evaporated milk
6 oz hot boiling water
2 eggs ( beaten slightly)
2 tsp vanilla essence

Methods:

1. Combine all Bahan A and add the corn oil. Mix well.
2. Add milk, vanilla essence and then the beaten eggs. Mix well and then add the hot water. Stir well.
3. Pour the mixture into a greased cake tin and bake at 165 F until the cake is done.

~ 165 F tu macam berapa darjah celcius je kan??? aku tak tanya pon kat akak tu samada itu F ke C..tapi dengan selamba aku letak 250 F, sebab aku tunggu kek tu dah sampai sejam lebih, tak bau apa-apa lagi. nyah-nyah-nyah.

~ lagi satu, evaporated milk tu, aku takde stok, aku pon gunalah susu segar whole milk untuk ganti :)

Topping:

½ pkt (small) whipping cream
2 – 3 tbsp condensed milk
1 bar cooking chocolate ( melted )

Combine the above ingredients and spread over the cooled chocolate cake.

~ Aku takde whip cream untuk baking, yang ada whipped cream salad dressing..jadi aku buat topping cara dulu kala lah, yang mana letak chocolate, butter 1 sudu besar dan 50ml evaporated milk or susu segar. Panaskan dalam double boiler, aku guna kukus je..Cairkan sampai likat..

            Hasilnya, berhasil lah untuk di makan. Tapi pada aku kek ni macam kurang manis sikit lah, munkin tambah gula castor ke 14-16 oz.

It's yummy!!

No comments:

Post a Comment

Thank you for speaking it out loud!!