Monday, April 4, 2011

Mee Rojak

          Okaylah, kali ini kasi kongsi resepi yang masih panas..semalam lah tapi..hehhehe..kita cubalah kongsikan yang panas selang seli yang sejuk dan dah selamat dihadam iyer...masalah memasak memang hari-hari..tapi tak terkejar nak update sebab sibuklah katakan, ada 2 budak kecik :)

              
            Gambar cam mee terapung pulak..begitulah yer, guna pon blackberry, cahaya rumah ini lampu kuning, jadi sila lah paham. Amik resepi ini dari blog aunty nani. Memang best lah, menjadi mee rojaknya, tapi lain kali mahu kasi pedas lagi, baru ada umph. Minta izin copy paste resepi yer. Tima kasih iyer aunty.

Resepi Mee Rojak

1kg mee kuning (celur), aku guna spaghetti lah sebab takde mee kuning kat sini
1 biji keledek sederhana besar (rebus buang kulit dan kisar halus), aku guna sweet potato
1/2 cawan biji bijan (goreng tanpa minyak dan kisar halus), aku tak letak sebab takde
1 cawan kacang tanah (goreng tanpa minyak dan kisar halus)

Bahan untuk di kisar dan ditumis:-

10 batang cili kering (rebus dan buang biji), aku letak banyak jugak tapi kurang pedas lagi
2 biji bawang merah besar
4 ulas bawang putih
1 inci belacan
2 sudu udang kering

Bahan perisa :-

1/2 cawan air asam jawa
5 cawan cawan air
1 keping asam gelugur, aku tak letak
1sudu makan garam
1/2 cawan gula
1 sudu teh serbuk perasa, aku tak letak pon dah sedap
1 cawan minyak untuk menumis

Cara-cara:

Kisar dan tumis sehingga naik bau.
Masukkan bahan perisa. Agak-agak ikut tekak jer aku buat.
Masukkan kacang tanah, biji bijan , keledek dan air.
Biar mendidih dan angkat.



Bahan bahan hiasan :-

Timun
taugeh
telur rebus
cucur udang, gigih aku goreng sarapan sekali dengan untuk mee rojak
tauhu goreng, tak letak sebab malas
limau kasturi, tak letak sebab takde

It's yummy!!

No comments:

Post a Comment

Thank you for speaking it out loud!!