Saturday, April 9, 2011

Nasi Goreng USA


                Almaklumla, bila duduk jauh dari kampung halaman, mulalah tekak ni gatal nak makan makanan malaysia. Walaupon namanya Nasi Goreng USA, harusla orang USA pon tak tahu kewujudan nasi ini :) Masa aku study kat ipoh, ada kedai makan dekat seberang jalan GM tu buat nasi goreng USA sebijon macam ini. Masa student sedap dicirikan melalui kuantiti nasi yang disediakan. Banyak lah dia letak nasi tuh, harga kena la RM4.50 kot kalo tak silap.

              Aku dapat resepi dari nieza, dia pulak amik dari kak raidah. Seperti biasa aku copy paste dan highlight part aku buat perubahan sikit-sikit.

Resepi Nasi Goreng USA


Bahan untuk nasi goreng
2 mangkuk nasi
2 ulas bawang putih ~ diketuk
1 biji bawang besar ~ dihiris
1 sudu cili kisar
1 sudu sos tiram
1/2 batang lobak merah ~ dipotong dadu (blh guna mix veg)
Garam secukup rasa
Sedikit minyak.


~ Aku masak sekali sehari jer. Maka aku masak banyak lah dalam 4 put beras kot. Jadi bahan-bahan lain semua kena double triple kan lah. 
~ Aku memang tak biasa menggoreng nasi atau mee atau bihon guna cili kering, aku memang guna fully cili padi, tapi sebab resepi guna cili kisar, maka aku turutkan, cuma aku tambah beberapa biji cili padi dan kuantiti cili kisarnya pon aku tambah.
~ Memasak ni haruslah kena edit ikut selera, tak gitu :)
Cara penyediaan nasi
1. Tumis bawang putih sehingga naik bau, masukkan bawang besar dan cili kisar dan goreng sehingga garing.
2. Masukkan sos tiram dan lobak merah(mix veg), gaul rata.
3. Masukkan nasi dan gaul sehingga rata. Rasakan masin dan bolehlah diangkat.




Daging masak merah
300gm daging ~ dihiris
2 ulas bawang putih ~ diketuk
1 biji bawang besar ~ dihiris
1/2 biji capsicum ~ dihiris
1 biji tomato ~ dipotong 6
1 sudu cili kisar
2 sudu cili sos
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit minyak.


~ Masa buat ini, rumah aku takde tomato, maka aku ganti dengan sos tomato 2 sudu besar.
Cara penyediaan daging msk merah
1. Tumis bawang putih hingga naik bau,masukkan cili kisar dan biarkan seketika sehingga cili masak.
2. Masukkan daging dan biarkan sehingga air daging kering.
3. Masukkan cili sos, capsicum dan bawang besar, gaul rata.
4. Akhir sekali masukkan tomato dan perasakan masim, manis dan masamnya.
5. Hidangkan bersama nasi, telur mata kerbau, tomato dan timun.


~ Aku tambah hiasan kepada sausage yang direbus dan fries yang deep fry.


It's yummy!!

1 comment:

  1. eeeeei geramnya. mmg my favorite la nasi goreng USA ni. kalo pegi kedai abe goreng2 confirm order ni! telur mata tu kasi lembik2 br kaw!! :)

    ReplyDelete

Thank you for speaking it out loud!!