Friday, April 1, 2011

Salmon Fillet 3 Rasa


            Ehm memang teknik mengambil gambar hancus..biasalah nak cepat sebab ada dua budak mahu dimanja dan dibelai..hahaha..adake salahkan anak???

           Aku betul-betul hilang ingatan aku salin resepi ini dari mana..selalu kalau aku google sah-sah datang dari myresipi..aku syak resepi ni dari sana lah..kalo ada owner nak mengaku resepi silakan..yang penting bukan akulah. Mungkin cik mat gebu punya kot..ehm tak pasti..minta maaf lah..dah lama salin resepi ini, semenjak sampai sini masa bulan Januari itu lagi. Aku dah buat banyak kali dah, sepatutnya guna ikan bawal atau ikan tenggiri ke..tapi mana nak jumpa kat tempat aku ni. Yang ada trout tak pon salmon fillet,tak pon talapia..maka aku memilih lah si salmon untuk dijadikan santapan.

           Aku selalunya masak ikut bahan yang ada lah..kata keluar sebulan sekali jer beli groceries..walaupon sebenarnya adalah 2 kali seminggu. Masalahnya, bila aku nak masak, bahan takde, bila bahan ada aku tak ingat dah aku nak masak apa..boleh???

           Okya dah panjang pon repekan itu, mari aku tulis resepi di sini.

Resepi Ikan Masak 3 Rasa

Bahan-bahan:

2 ekor ikan bawal (aku guna 2 keping salmon fillet)
1 camca teh kunyit
1/2 camca teh garam
4 batang putik jagung hiris serong
5 batang kacang peas
Nenas hiris secukup rasa atau guna tomato
1 camca besar gula

Bahan Tumis

1 biji bawang besar potong berbaji (berbaji itu aku tak paham, tapi aku potong lah mayang, eh cop aku rasa resepi ini dari kak jun yummylicious lah)
2 ulas bawang putih hiris halus
1 inci halia diketuk

Bahan Sos

2 camca besar sos tiram
2 camca besar sos tomato
1 1/2 camca besar sos cili
1 camca besar kicap cair
2 batang serai potong baji halus-halus
3-4 cili padi ( aku suka pedas, jadi 10 biji lah letaknyer)

Cara-cara:

Seperti biasa, goreng ikan dulu sampai garing atau 3/4 masak, ikut kesukaan.
Guna minyak yang lebih, tumis bahan-bahan tumisan.
Setelah naik minyak, campurkan sos tiram, sos tomato dan sos cili.
Kemudian masukkan sayuran dan nenas. ALkisah, aku guna jer, mix vege sebab aku tak dapat supply putik jagung bagai.
Letak gula dan kicap cair.
Kemudian masukkan serai dan cili padi.
Akhir sekali masukkan ikan, atau bole curahkan jer kuah ke atas ikan. Mana-mana cara pon boleh.

It's yummy!!

No comments:

Post a Comment

Thank you for speaking it out loud!!