Thursday, February 24, 2011

Daging Masak Kicap Bercili

 

              Resipi nya diambil dari myresipi yang telah diberi oleh hudahana. .memang wallah..just make sure yang korang pandai adjust asam,pedas,manis dan kicap then sure superb result dia. hehehe..terasa cam apakah masak kicap pon nak google..tapi sebab rasa nak try cara lain plus jadi sedap so kira tak rugi lah..biasa kalo masak kicap, aku hiris je semua bawang dan cili kemudian tumis,letak daging dan campur kicap,letak garam..dah...so simple right???tapi version kali ni,walaupon kena buat banyak sikit tapi hasilnya macam makan lauk kenduri kawin dagin masak kicap yang sedap okay..bayangkan kenduri kawin yang makanannya sedap okay..hehehe..

           Okay enough with promotion and explanation...here's the recipe:

Bahan-bahan:
  • 500g daging batang pinang - di hiris
  • 15 tangkai cili kering
  • 1/2 camca teh jintan besar (aku tak tahu apa jintan besar dan kecil tapi aku assume jintan manis dan putih, whatever aku guna je jintan yang aku ada dalam simpanan,muahkahkah)
  • 1/2 camca teh jintan kecil
  • 1 camca teh lada hitam ( aku letak sesuka hati aku jer)
  • 1/2 inci halia
  • 3 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • kicap pekat
  • sedikit air asam jawa
  • 2-3 biji bawang besar dimayang
  • garam & gula secukup rasa 
  • aku tambah kentang 2 biji dan lada besar merah 3 tangkai

Cara-cara:

  1. kisar cili, jintan, lada hitam, halia, bwg merah & bwg putih
  2. tumis bahan kisar sehingga naik minyak
  3. masukkan daging dan kentang (kentang empuk tanda daging masak)
  4. masukkan air asam jawa, kicap, garam & gula
  5. renihkan seketika, masukkan bawang besardan lada besar)
  6. tutup api, sedia utk dihidang 
         Itu saja dan selamat mencuba :)


It's yummy!!

No comments:

Post a Comment

Thank you for speaking it out loud!!